Asertywność
CEL TRENINGU:
- Rozwijanie umiejętności asertywnej komunikacji, zachowania, działania.
- Wzmocnienie poczucia pewności i spokoju w trudnych sytuacjach interpersonalnych.
- Zapoznanie się z technikami redukującymi napięcie interpersonalne, poznanie najważniejszych przyczyn napięć w pracy.
- Podniesienie umiejętności panowania nad emocjami.
- Wzmocnienie pozytywnych więzi w zespole.
PROGRAM:
- Wprowadzenie w teorię asertywności – znaczenie pojęcia, asertywność a zachowania alternatywne – wzory zachowań, style komunikacyjne, postawy życiowe charakteryzujące zachowania asertywne, agresywne i bierne
Cel: poznanie i zrozumienie idei asertywności i znaczenia zachowań asertywnych w relacjach międzyludzkich
Metodyka: Mini-wykład, praca w grupach, burza mózgów, test na rozpoznawanie postaw życiowych. - Określenie poziomu osobistych umiejętności zachowania asertywnego
Cel: dokonanie autodiagnozy i rozpoznanie różnych obszarów trudnych relacji wymagających asertywnej postawy i zachowania
Metodyka: kwestionariusz „Mapa asertywności”, analiza indywidualna i zespołowa - Pojęcie granic osobistych:nznaczenie umiejętności asertywnego zaznaczania własnych granic, rozpoznawanie i respektowanie granic drugiej strony, poznanie i akceptacja praw asertywnych
Cel: Poznanie kluczowej wartości w asertywności, jaką jest świadomość i respektowanie własnych i cudzych granic fizycznych i psychologicznych
Metodyka: określanie i poznanie ćwiczenie technik obrony swojego terytorium, ćwiczenie odmawiania, scenki modelujące postawę „++ „, tworzenie plakatów praw asertywnych - Ćwiczenie umiejętności asertywnych: wyrażanie różnych form emocjonalnej ekspresji (zaprzeczanie, wyrażanie gniewu, złości itp.), radzenie sobie z zachowaniami inwazyjnymi, wyrażanie własnego zdania i opinii
Cel: Poznanie najważniejszych schematów i technik asertywnych, przećwiczenie ich i włączenie do stałego repertuaru zachowań
Metodyka: scenki na bazie wygenerowanych przez grupę i trenera sytuacji trudnych wymagających asertywnej interwencji, analiza zachowań werbalnych i niewerbalnych - Asertywne zarządzanie: motywowanie, kontrolowanie, dyscyplinowanie,udzielanie i przyjmowanie krytyki, delegowanie zadań, komunikacja w zespole
Cel: wskazanie obszarów zarządzania, w których asertywność znajduje największe zastosowanie, przekazanie umiejętności praktycznego stosowania asertywnej komunikacji w różnych sytuacjach i zadaniach menedżerskich
Metodyka: analizy przypadków, symulacje, dyskusja - Budowanie pozytywnego wizerunku siebie w oparciu o osobisty potencjał
Cel: zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie w relacjach z ludźmi
Metodyka: zadanie kreatywne - tworzenie collage’u nt.” Ja niepowtarzalny”, autoprezentacja pozytywna - Rozpoznanie aktualnego stanu napięcia w ciele i umiejętność właściwego dysponowania energią
Cel: przejęcie większej kontroli nad emocjami poprzez rozwijanie świadomości ciała i naukę technik redukcji stresu
Metodyka: tworzenie indywidualnego portretu bioenergetycznego ćw. Mapa ciała”, ćwiczenia antystresowe na bazie tai chi, bioenergetyki, treningu autogennego z wizualizacją z towarzyszeniem muzyki.