Budowanie autorytetu i asertywność
Cele szkolenia
- Zapoznanie się z podstawowymi regułami zachowań asertywnych i asertywności
- Uświadomienie sobie praw osobistych i praw innych ludzi
- Rozwijanie umiejętności wyznaczania i obrony własnego oraz poszanowania cudzego terytorium psychologicznego
- Budowanie poczucia zdrowej pewności siebie w sytuacjach zawodowych
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi partnerami
- Uświadomienie sobie zasad dbania o interesy Firmy i swoje własne
Zakres merytoryczny
Asertywna sztuka słuchania
- Nadawca i odbiorca komunikatu – relacje
- Asertywna komunikacja z rozmówcami
Parafraza a asertywność
- Dlaczego nie parafrazujemy? 4 błędy
- Jak parafrazować?
Asertywne metody odpierania zastrzeżeń
- Z przekonań wynikają zachowania – matryca Nie OK./OK. – Ja/Ty
- Klasyfikacja zastrzeżeń
- Asertywne metody radzenia sobie z zastrzeżeniami
- Przewodnik po zastrzeżeniach
- Asertywne metody radzenia sobie z agresywnym rozmówcą
Asertywność w komunikacji
- Pięć praw Fensterheima
- Komunikaty JA
Świadomość własnego potencjału
- Moje mocne strony
- Wewnętrzny głos
- Asertywny monolog wewnętrzny, anty asertywny monolog wewnętrzny
- Asertywne stawianie granic
- Asertywna odmowa
- Techniki pomagające w asertywnej odmowie
- Reagowanie na krytykę
- Postawa asertywna w sytuacji krytyki x 3
- Asertywne prośby
- Asertywne polecenia
- Asertywna pochwała
- Asertywna krytyka
- Asertywna informacja zwrotna/ Jak chwalić asertywnie?
Odgrywanie ról, przykłady sytuacji rozmowy.
Ocena stylu rozmowy, doboru argumentów, zrozumienia zasad asertywności w kontekście zdobytej podczas szkolenia wiedzy.
Zależności - podsumowanie
Czas trwania: 2 dni
Metodologia
- Analiza przypadków, ćwiczenia zespołowe, indywidualne, dyskusje kierowane, symulacje, testy, wykład.
- Szkolenie jest realizowane metodami warsztatowymi, angażującymi uczestników takimi jak m.in.: odgrywanie scenek, ćwiczenia w podgrupach, dyskusje, praca indywidualna
- Podczas warsztatu stosujemy narzędzie PPR („Personal Progress Roadmap”, które pozwala na monitorowanie wdrożenia wiedzy w praktyce zawodowej)