Skuteczne delegowanie zadań
Cel szkolenia
- Podniesienie umiejętności delegowania uprawnień i zadań
- Przedstawienie zasad delegowania zadań i uprawnień w zależności od zasobów pracownika
- Poznanie metod, technik i stylów delegowania zadań
- Podniesienie umiejętności udzielana informacji zwrotnej pracownikowi dotyczącej wykonania zadania
Zakres merytoryczny
Delegowanie jako warunek stymulowania rozwoju pracowników, motywacji i zwiększania efektywności pracy zespołu
Rozpoznanie zasobów pracowników jako warunek skutecznego delegowania
- Ocena efektywności pracy
- Ocena zaangażowania/motywacji – model KASH
- Ocena wiedzy i umiejętności
- Diagnoza kompetencji nie uruchamianych na obecnym stanowisku pracy
Jakie zadania delegować? - Ustalanie celów
- Cele strategiczne
- Cele operacyjne
- Priorytety
- Analiza zadań według zasady Eisenhowera
- Zasada Pareto - praca nad zadaniami przynoszącymi największe korzyści
Planowanie
- Zasady i techniki planowania
- Planowanie pracy zespołowej
- Tworzenie harmonogramu zadań
- Podział zadań
- Etapowanie zadań
Delegowanie zadań
- style i sposoby delegowania zadań
- delegowanie zadań a delegowanie uprawnień
- umiejętność dostosowania sposobu przekazywania zadań do poziomu dojrzałości i kompetencji pracowników
- opory przed delegowaniem
- opory przed przyjęciem zadań ze strony pracowników
- korzyści płynące z delegowania zadań i uprawnień
- konsekwencje braku delegowania
- konsekwencje złego delegowania
Styl delegujący
- kontrola przebiegu pracy
- kontrola osiągniętych celów
- rola i funkcje menedżera delegującego ( wg koncepcji Blancharda)
- znaczenie informacji zwrotnych dla skutecznego delegowania
Komunikowanie ocen i informacji zwrotnych
- ocena formalna i nieformalna
- ustalanie kryteriów oceny
- najczęściej popełniane błędy podczas oceny
- wyrażanie konstruktywnej krytyki i pochwały
- wyrażanie szacunku i uznania
Czas trwania: 2 dni
Metodologia
Zajęcia mają charakter warsztatowy i obejmują ćwiczenia zespołowe i indywidualne, analizy przypadków, symulacje, mini wykłady połączone z dyskusją, testy i kwestionariusze auto diagnostyczne oraz technikę „burzy mózgów”.
Podczas warsztatu stosujemy narzędzie PPR („Personal Progress Roadmap”, które pozwala na monitorowanie wdrożenia wiedzy w praktyce zawodowej)