Efektywne zarządzanie konfliktem
Cele warsztatu
Rozwijanie umiejętność radzenia sobie ze sporami interpersonalnymi w firmie. Nauka rozpoznawania przyczyn i konsekwencji sytuacji konfliktowych oraz rodzajów konfliktów.
Doskonalenie sztuki dochodzenia do porozumienia jak najmniejszym kosztem dla obu stron. Poznanie technik mediacyjnych.
Zakres merytoryczny
Czy konflikt się opłaca?
- Konstruktywna i destrukcyjna energia konfliktu.
- Konflikt jako narzędzie manipulacji.
- Konflikt inspirujący do zmiany.
1. Źródła i mechanizmy konfliktów w firmie i ich rozpoznawanie.
2. Rodzaje konfliktów, ich dynamika, konflikty negocjowane i „ślepe zaułki”.
3. Metody stymulowania i ograniczania konfliktu, kierowanie konfliktem.
4. Mediacje sytuacji konfliktowych – zasady, techniki.
5. Specyfika konfliktu międzygrupowego w firmie.
- Komunikacja jako podstawa harmonijnej współpracy.
- Blokady w komunikowaniu się i zamiana ich na efektywne sposoby przepływu informacji.
- Znaczenie informacji zwrotnych.
Osobowość a konflikt – indywidualny styl działania w sytuacji konfliktu – autodiagnoza.
- Temperament
- Asertywność
- Inteligencja emocjonalna
- Dojrzałość i dystans
Wpływ napięcia na jakość kontaktu.
- Rozpoznawanie emocji i odczytywanie ich znaczenia.
- Rozwijanie kompetencji w zakresie kontroli stresu i emocji.
- Przekonania i stereotypy wywołujące lub wzmacniające konflikt.
Czas trwania: 2 dni
Metodologia
- Warsztat z wykorzystaniem aktywizujących metod dydaktycznych, takich jak: ćwiczenia indywidualne i grupowe, gry symulacyjne, analizy przypadków, testy, kwestionariusze, videotrening, wykład ilustrowany połączony z dyskusją kierowaną.
- Analiza przypadków prowadzona podczas pracy w grupach pozwoli na gruntowne zbadanie prezentowanych przez trenera treści w kontekście osobistych doświadczeń Uczestników zajęć.
- Metody dydaktyczne wykorzystane w trakcie szkolenia zapewnią aktywność każdego Uczestnika zajęć.
- Podczas warsztatu stosujemy narzędzie PPR („Personal Progress Roadmap”, które pozwala na monitorowanie wdrożenia wiedzy w praktyce zawodowej)
Różnorodność metod prowadzenia zajęć pozwala na wymianę doświadczeń oraz pomaga uporządkować Uczestnikom posiadaną wiedzę i zdobyte umiejętności. Wypracowane na szkoleniu reguły będą oni mogli zastosować w swojej pracy zawodowej.