Drukuj

a rozwoj Asertywność

 

CEL TRENINGU:

  1. Rozwijanie umiejętności asertywnej komunikacji, zachowania, działania.
  2. Wzmocnienie poczucia pewności i spokoju w trudnych sytuacjach interpersonalnych.
  3. Zapoznanie się z technikami redukującymi napięcie interpersonalne, poznanie najważniejszych przyczyn napięć w pracy.
  4. Podniesienie umiejętności panowania nad emocjami.
  5. Wzmocnienie pozytywnych więzi w zespole.    

PROGRAM:

  1. Wprowadzenie w teorię asertywności – znaczenie pojęcia, asertywność a zachowania alternatywne – wzory zachowań, style komunikacyjne, postawy życiowe charakteryzujące zachowania asertywne, agresywne i bierne
    Cel: poznanie i zrozumienie idei asertywności i znaczenia zachowań asertywnych w relacjach międzyludzkich
    Metodyka: Mini-wykład, praca w grupach, burza mózgów, test na rozpoznawanie postaw życiowych.
  2. Określenie poziomu osobistych umiejętności zachowania asertywnego
    Cel: dokonanie autodiagnozy i rozpoznanie różnych obszarów trudnych relacji wymagających asertywnej postawy i zachowania
    Metodyka: kwestionariusz  „Mapa asertywności”, analiza indywidualna i zespołowa
  3. Pojęcie granic osobistych:nznaczenie umiejętności asertywnego zaznaczania własnych granic, rozpoznawanie i respektowanie granic drugiej strony, poznanie i akceptacja praw asertywnych
    Cel: Poznanie kluczowej wartości w asertywności, jaką jest świadomość i respektowanie własnych i cudzych granic fizycznych i psychologicznych
    Metodyka:  określanie i  poznanie ćwiczenie technik obrony swojego  terytorium, ćwiczenie odmawiania, scenki modelujące  postawę „++ „,  tworzenie plakatów praw asertywnych
  4. Ćwiczenie umiejętności asertywnych: wyrażanie różnych form emocjonalnej ekspresji (zaprzeczanie, wyrażanie     gniewu, złości itp.), radzenie sobie z zachowaniami inwazyjnymi, wyrażanie własnego zdania i opinii
    Cel: Poznanie najważniejszych schematów i technik asertywnych, przećwiczenie ich i włączenie do    stałego repertuaru  zachowań
    Metodyka: scenki na bazie wygenerowanych przez grupę i trenera sytuacji trudnych    wymagających asertywnej interwencji, analiza zachowań werbalnych i niewerbalnych
  5. Asertywne zarządzanie: motywowanie, kontrolowanie, dyscyplinowanie,udzielanie i przyjmowanie krytyki, delegowanie zadań, komunikacja w zespole
    Cel: wskazanie obszarów zarządzania, w których asertywność znajduje największe zastosowanie, przekazanie umiejętności praktycznego stosowania asertywnej komunikacji w różnych sytuacjach i zadaniach menedżerskich
    Metodyka: analizy przypadków, symulacje, dyskusja
  6. Budowanie pozytywnego wizerunku siebie w oparciu o osobisty potencjał
    Cel: zwiększenie poczucia własnej wartości i pewności siebie w relacjach z ludźmi
    Metodyka: zadanie kreatywne - tworzenie collage’u nt.” Ja niepowtarzalny”, autoprezentacja pozytywna
  7. Rozpoznanie aktualnego stanu napięcia w ciele i umiejętność właściwego dysponowania energią
    Cel: przejęcie większej kontroli nad emocjami poprzez rozwijanie świadomości ciała i naukę technik redukcji stresu
    Metodyka: tworzenie indywidualnego portretu bioenergetycznego ćw. Mapa ciała”, ćwiczenia antystresowe na bazie tai chi, bioenergetyki, treningu autogennego z wizualizacją z towarzyszeniem muzyki.

Powrót >>